Köprü Anasayfa

Münazarat

"Güz 2011" 116. Sayı

  • Bediüzzaman Said Nursi'nin Zaruret Anlayışı

    The Concept of "Absolute Necessity" of Bediüzzaman Said Nursi

    Ali Bakkal

    Prof. Dr., Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi

    Köprü • Sayı: 116 • Güz 2011 • ISSN: 1300-7785 • ss. 47-62

    Öz

    Dinde haramın mubah kılınmasını, farz ve vacib olan hükümlerin de kaldırılmasını veya eda zamanını geciktirilmesini gerektiren anormal durumlara zaruret hali denir. Maksat ve maslahatlar çatışmasında bir üst maksat ve maslahatı korumak için zaruret hükümlerinin geçerliliği normal karşılanır. Temeli Kur’an’da yer alan Zaruret prensibini Bediüzzaman da makul karşılamış, ancak Eski Said dönemi ile Yeni Said döneminde bu prensibin kullanılması konusunda farklı yaklaşımlar sergilemiştir. Bu çalışmada Bediüzzaman’ın zaruret anlayışı ele alınmaktadır.

    Anahtar Kelimeler

    Zaruret, ruhsat, azimet, ehvenişer


    Abstract

    The abnormal situations like making unlawful permissible in religion, removal of Farz and Vajib or delaying to do is called the “state of necessity”. In the conflict of goal and business matter, to preserve the top goal and business matter, the validity of the rules of the “state of necessity” can be regarded as normal. Bediuzzaman meet the “state of necessity” as acceptable as it is found in the Quran, however, the old Said and the new Said used this principle in a differential approach. In this work, Bediuzzaman’s concept of”state of necessity” is discussed.

    Keywords

    absolute necessity, permission, obey Allah totally, the lesser of two evils

    Yazının tamamını görüntülemek için lütfen tıklayınız!