Bir Tecdid Hareketi Olarak Risale-i Nur
"Bahar 2015" 130. Sayı
Köprü • Sayı: 130 • Bahar 2015 • ISSN: 1300-7785 • ss. 159-166
Atilla Yılmaz, Mustafa Usta
Özet
Bir yenileme olan tecdid İslami literatürde esasını bozmadan dini korumak, zamanın ihtiyaçlarını Kur’anı bir bakış açısı ile yorumlamaktır. Bediüzzaman ve O’nun müellifi olduğu eser olan Risale-i Nur da son yüzyılda; içtimaiyata, topluma ve sosyal alana ait meselelere yeni ve farklı bir bakış açısı getirmiştir. Dışarıdan gelen materyalist akımların etkisi ve içerideki siyaset-i şer’ i telakkisinin yanlış algılanması dinsizlik adına siyaset ve din adına siyaset akımlarını ortaya çıkarmıştır. Bediüzzaman ise, ferdi önceleyen çalışmalar yapmış ve materyalist anlayışı kıracak akli ve ilmi izahlar getirmiştir. Siyaset hususunda da din adına siyasete çıkmanın zararlarına dikkat çekmiş ve hürriyet, adalet ve meşveret gibi kavramlar ışığında hürriyet-i şer ‘ iye ve siyaset-i şer’iyeye kavramlarını açıklamıştır. Buna bağlı olarak da Meşrutiyet-i Meşrua’yı savunmuş ve siyasetin dine hizmetkar olması gerektiğini vurgulamıştır.
Anahtar Kelimeler
Din, siyaset, devlet, siyaset-i şer’i, din adına siyaset, meşrutiyet, demokrasi
Abstract
Tajdid, which means renovation in the Islamic literature, is to protect religion without distorting its essentials, and to interpret the requirements of the age with the G.!ıranic viewpoint. Bediuzzaman and his works, the Risale-i Nur haye brought a new and different viewpoint to society and social studies. Under the inRuence of materialist movements coming from outside and the misunderstanding of the policies of Sharia inside, have concluded wrong political movements such as politics in the name of atheism and politics in the name of religion. Bediuzzaman gave priority to individuals arıd made rational and scholarly explanations that disproved the materialist understanding. As for politics he drew attentions to the harms of doing politics in the name religion and explained the concepts of freedom and politics according to sharia under the light of freedom,justice, and counselling. Furthermore he defended the rightful constitutionalism and claimed that politics must be serving to religion.
Key Words
Religion, politics, government, politics of Sharia, politics in the name of religion, constitutionalism, democracy
Ali Bakkal
Yazıyı okumak için tıklayınız...Nurettin Abut
Yazıyı okumak için tıklayınız...Cafer Kaysıcı
Yazıyı okumak için tıklayınız...Faruk Soylu
Yazıyı okumak için tıklayınız...Abdullah Adıgüzel
Yazıyı okumak için tıklayınız...İbrahim Erşahin
Yazıyı okumak için tıklayınız...Mustafa Alıcı
Yazıyı okumak için tıklayınız...Aziz Kutlar
Yazıyı okumak için tıklayınız...Ahmet Yıldız
Yazıyı okumak için tıklayınız...Levent Bilgi
Yazıyı okumak için tıklayınız...Ömer Önbaş, Nahit Topaloğlu, Nejdet Pehlivan
Yazıyı okumak için tıklayınız...Adem Ölmez
Yazıyı okumak için tıklayınız...Atilla Yılmaz, Mustafa Usta
Yazıyı okumak için tıklayınız...Risale-i Nur Enstitüsü
Yazıyı okumak için tıklayınız...Bediüzzaman Said Nursi
Yazıyı okumak için tıklayınız...