Köprü Anasayfa

İmani ve İnsani Bir Dilin İhyası Risale-i Nur

"Yaz 2015" 131. Sayı

  • Doğu ve Batı Sanatları Ortasında Bediüzzaman'ın Sanat Felsefesine Giriş

    Köprü • Sayı: 131 • Yaz 2015 • ISSN: 1300-7785 • ss. 67-87

    Caner Kutlu

    Özet

    Sanat ve sanatçı ile ilgili tartışmalar yalnızca bugünün konusu değildir. Sanatın ne olduğu, sanatın ve sanatçının gayesi asırlardır tartışılanlar arasındadır. Doğu ve Batı’nın farklı açılardan ele aldığı bu tartışmaları Bediüzzaman’ın sanat felsefesinin farklı mecralara sürükleyeceğini düşünmekteyiz. Bediüzzaman’a göre sanat algısı ve tatma zevki insan için Yaratıcıya ulaştıracak başlangıç noktalandır. Neticesi ise imandır; çünkü iman, Bediüzzaman’ın ifadesiyle “bir hüsn-ü münezzeh ve bir hüsn-ü mücerreddir.” Bu ifade, aynı zamanda, Bediüzzaman’ın sanat düşüncesini özetleyen iki kavram olacaktır. Bu çalışmada Bediüzzaman’ın sanat anlayışı Doğu ve Batı sanatlarına ait gelişim ve kavramlar etrafında ele alınacaktır.

    Anahtar Kelimeler

    Sanat, hüsn-ü münezzeh, hüsn-ü mücerred, Batı sanatı, rönasans, suret, anlam, iman


    Abstract

    Discussions concerning art and artist has been a question of all times, just as the defınition of art, and the purpose of art and artist. We believe that Bediuzzaman’s philosophy of art will carry to different course these discussions made from different angles by the West and the East. According to Bediuzzaman the perception of art and the joy of tasting are the fırst steps that will lead to the Creator. The consequence of this endeavor is belief, as belief according to Bediuzzaman is “a pure and abstract beauty”. This phrase is at the same time two concepts summarizing Bediuzzaman’s thought of art. We are going to study Bediuzzaman’s understanding of art around the concepts and development of the Eastern and the Western arts.

    Key Words

    Art, pure beauty, abstract beauty, western art, renaissance, image, meaning, belief

    Yazının tamamını görüntülemek için lütfen tıklayınız!