İmani ve İnsani Bir Dilin İhyası Risale-i Nur
"Yaz 2015" 131. Sayı
Köprü • Sayı: 131 • Yaz 2015 • ISSN: 1300-7785 • ss. 89-104
Taha Çağlaroğlu
Özet
İnsan ruhundan güneşlere kadar fıtrattaki kelimeleri, sözleri, dilleri keşfetmek, Allah’ ın bir rahmeti ve hikmeti olan sanatın hem imkanı hem imtihanıdır. Öğretici metinlerde ‘değer’ olarak karşımıza çıkan hususlar, mesajı net olarak, doğrudan verir. Sanat metinlerinde ise değerlerin doğrudan verilmesi söz konusu değildir. Biz ‘yaşantısal’ bir ortamda, kurmaca metnin mekanlarında, şahıslar arası diyaloglarda, hüznün ve neşenin, duyguların ortasında yazarın kalbi ve aklı dinamiklerinin bir tezahürü olan birtakım değerlere rastlarız. Öğretici metinlerde işlenen değer ile sanatın ‘değer’inin söylem bakımından birbirinden farklı olması, sanatçıyı daha hassas bir konuma sürüklemektedir. Sanatçının “melodram, vaaz, tebliğ romancılığı, hitabet metni, sulugöz anlatım” tarzında bir tuzağa düşmesi de gerekmektedir. Sanatçı; muhayyile, zihin, irade, duygu ve latife-i Rabbaniyesinin yüzünü kıbleye döndürerek sanatını inşa etmeli, hayatı bu perspektifle çözümlemelidir. Bu çalışma; ‘sanat, fıtrat ve sanat eserlerinde ‘değer’ kavramlarını bu zaviyeden ela almaya çalışmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Sanat, edebiyat, fıtrat, hikmet, hüzün, neşe, sanat eserlerinde değer.
Abstract
Discovering the words and languages hidden in the creation arraying from human soul to the suns is a capability as well as an examination for art, which is both a grace and a wisdom given by Allal1. The issues that we see as “values” in the instructional texts give their messages directly, which is not the case in the texts of art. We are to run across certain values in a medium of life, in the places of fıctional texts, in the dialogues betvıeen individuals, among sorrows, joys and feelings as ınanifestations of the author’s emotional and mental dynamics. 1he difference in terms of discourse between
the values of instructional texts and the values of art moves an artist to a more sensitive position. An artist mustn’t trapped by patterns like “melodrama, preaching, an advising novel, a rhetoric text, and a complaining manner of expression.” An artist ınust build his art by directing the face of his imagination, intellect, will, feelings and divine emotion toward thecommon goal (qibla) and analyze life with this perspective. This study tries to deal with the concepts of art, creation and value in artistic works from this perspective.
Key Words
Art, literature, creation, purpose, sorrow, joy, value in artistic works
Mustafa Oral
Yazıyı okumak için tıklayınız...Ali Ferşadoğlu
Yazıyı okumak için tıklayınız...Sebahattin Yaşar
Yazıyı okumak için tıklayınız...M. Cüneyt Gökçe
Yazıyı okumak için tıklayınız...Ertan Efegil
Yazıyı okumak için tıklayınız...İlhan Cevheri
Yazıyı okumak için tıklayınız...Caner Kutlu
Yazıyı okumak için tıklayınız...Taha Çağlaroğlu
Yazıyı okumak için tıklayınız...İbrahim Şengün
Yazıyı okumak için tıklayınız...Ömer Ergün
Yazıyı okumak için tıklayınız...Recep Ardoğan
Yazıyı okumak için tıklayınız...Levent Bilgi
Yazıyı okumak için tıklayınız...Bediüzzaman Said Nursi
Yazıyı okumak için tıklayınız...