Köprü Anasayfa

Ocak-Nisan 2018

"Köprü" 139. Sayı

  • Dinî Cemaatler Sivil Toplum Kuruluşları Olarak Kabul Edilebilir mi?

    Can Religious Communities be Accept as Civil Society Organizations?

    İbrahim Kaygusuz

    Doktora öğrencisi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta

    Köprü • Sayı: 139 • Ocak-Şubat-Mart-Nisan 2018 • ISSN: 1300-7785 • ss. 37-52

    Öz

    Sivil toplum, devlet dışı gönüllü organizasyonlar ve düşünce kuruluşları olup tarihsel bağlam ve küresel görünürlük itibarı ile sosyal, kültürel ve siyasî yapıya sahiptirler. Dinî cemaat ise siyasî ve seküler düzlem üzerinden değil manevî ve ruhanî muhteva üzerinden tanımlanması gereken bir olgudur. Dolayısıyla dinî cemaatler sivil toplum kuruluşları olarak adlandırılamaz. Ancak günümüzde cemaatlerin aynı zamanda sosyal bir kurum hüviyetinde oldukları ve aynı zamanda siyasî konularda bir tutum gösterdikleri göz önünde bulundurulmalıdır.

    İslam’da sivil haklara yüklenen anlam Batı’dakinden daha derin köklere sahiptir. Müslüman dünyanın sivil toplum uygulamaları da tarihsel olarak Batı’dan çok öncedir. Örneğin özgürlük İslam’da çok ayrıcalıklı bir konuma sahiptir. Said Nursi, özgürlüğün insanla birlikte doğan ikiz kardeş olduğunu söylemektedir. Bu bağlamda Allah’a karşı kulluk, bir mü’min için bütün özgürlüklerin temelidir.

    Cumhuriyet Türkiyesi’nin ilk döneminde modernleştirme ve sekülerleştirme çabaları büyük bir hızla devam etmiştir. Dinî cemaatleri doğuran kültürel ve siyasal sebeplerin başında Kemalizm’in zorla modernleştiren dayatmaları gelmektedir. Sekülerleştirme çabaları dinî yapılanmalara büyük hız kazandırmıştır.

    Anahtar Kavramlar

    Sivil toplum, Avrupa tarihi, İslam, dinî cemaatler, Nurculuk Hareketi


    Abstract

    Civil society, non-state voluntary organizations and think tanks have historical, global visibility and social, cultural and political structures. The religious community is a phenomenon that should be defined not through the political and secular plane but through the spiritual and spiritual content. Therefore, religious communities can not be called civil society organizations. However, it should be noted that nowadays the congregations are at the same time a social institution and at the same time they show an attitude towards political issues.

    The meaning of civil rights in Islam has deeper roots than in the west. The civil society practices of the Muslim world are also historically more prevalent than the West. Freedom, for example, has a very privileged position in Islam. Said Nursi says that his freedom is a twin brother born with man. In this context, worshiping God is the foundation of all freedom for a believer. Secularization and modernization efforts in the first period of the Republic of Turkey has continued at a great pace. At the forefront of cultural and political reasons leading to religious communities comes the imposition of Kemalism forcibly modernizing. The secularization efforts have made the religious structures a great speed.

    Keywords

    Civil society, European history, Islam, religious communities, Nurcus.


    Yazının devamı için lütfen tıklayınız!