Köprü Anasayfa

Ocak-Nisan 2020

"Köprü" 145. Sayı

  • Editörden

    Editorial

    Mehmet Kaplan

    Sosyolog, Risale-i Nur Enstitüsü

    Köprü’nün 145. sayısında insanların günümüz meselelerine çözümler sunarken aynı zamanda geleceğe ışık tutan birbirinden değerli çalışmalar ile huzurunuzdayız. Dergimizde toplam on çalışma (sekiz makale ile çalıştay sonuç bildirisi ve Risale-i Nur’dan “tefsir” hakkında seçme metinler) yer almaktadır.

    İlk makalemiz Abdulvahap Yıldız tarafından kaleme alınan “Bediüzzaman Said Nursi ve İmâm-ı Rabbânî’nin Bazı Ortak Düşünceleri”dir. Makalede, İslam mütefekkirlerinden İmâm-ı Rabbânî Ahmed-i Fârukî es-Sirhindî ve Bediüzzaman Said Nursi’nin birçok konuda benzer düşünceleri olduğu ve ikisinin de mücadeleci bir ruha sahip oldukları ifade edilmektedir. Her iki mütefekkirin de düşünce dünyasında Kur’ân-ı Kerîm ve sünnet-i seniyye önemli bir yer tuttuğu ve Bediüzzaman Said Nursi’nin, İmam-ı Rabbbani’nin (ra) fikir ve düşüncelerinden etkilendiği nazara verilmektedir. Makalede, İmâm-ı Rabbânî ve Bediüzzaman arasındaki bazı ortak düşünceler üzerinde durulmuştur. Ayrıca Bediüzzaman’ın vahdet-i şühûd görüşlerine yönelttiği eleştiriler ele alınmış ve onun bu düşünce karşısında geliştirdiği fikirler ortaya konmaya çalışılmıştır.

    Bilal Sambur “Barla Lahikası’nda Risale-i Nur’un Aktüel Gündemi” isimli makalesinde Barla Lahikası’nın, Said Nursi’nin yazdığı eserler arasında özel bir yerinin olduğunu ve Nursi’nin bu eserinde Risale-i Nur külliyatını yazmaya kendisini yönelten entelektüel ve dinamikleri açıkladığını ifade etmektedir. Barla Lahikası analiz edilerek bu eser üzerinden Risale-i Nur’un temel fikirleri ortaya konulmaya çalışılmaktadır.

    Hüseyin Özdemir ise “İslam Âlimlerinin Eserlerinde Yer Alan Tıbba Dair Bilgilerin Değerlendirme ve Yorumlanması: Bediüzzaman Said Nursi ve Erzurumlu İbrahim Hakkı” isimli makalesiyle yer almaktadır. İslam düşünce geleneğinde yapılan çalışmaların sadece İslamî ilimler alanında sınırlı kalmadığı ve fen bilimleri alanını da kuşattığı nazara verilmektedir. İslam bilim tarihi boyunca Müslüman ilim adamları fen alanında da çalışmalar yaparak eserler verdiği ve Batı’yı etkiledikleri ifade edilir. Makalede İslam âlimlerinin eserlerinde tıbba dair yer alan yaklaşımları ele alınarak Erzurumlu İbrahim Hakkı ve Said Nursi’nin tıbba dair görüşleri detaylı incelenmektedir.

    Vehbi Kara “Müslümanlar Ekonomik Yönden Nasıl Zenginleşir?” isimli makalesinde Müslümanların fakir düşme nedenlerini ve ekonomik yönden zenginleşebilmesi konusunun Bediüzzaman Said Nursi tarafından yüz yıl önce ele alındığına dikkat
    çekmekte ve Nursi’nin ortaya koyduğu fikirlere odaklanmaktadır. Memuriyet ve idareciliğin geçim kaygısı ile değil millete hizmet etmek amacını taşıması gerektiği, ekonomik zenginlik için en önemli meslek gruplarının sanat, ziraat ve ticaret olduğu üzerinde durmaktadır. Makalede, Müslümanların iktisadi anlamda başarıya giden yollarının anlaşılması için Bediüzzaman Said Nursi’nin belirtmiş olduğu hususlar incelenmektedir.

    Mahmut Kaplan “Divan Şiirinde Göç Etrafında Gelişen Bazı Kelime ve Mazmunlar” isimli makalesinde, göçün insanlık tarihinin en eski olgularından olduğuna dikkat çekerek, toplumların sözcülüğü görevini üstlenen şairlerin bu olguya ilgisiz kalmalarının beklenemeyeceğini ifade eder. Göç, Türkçe divanlarda toplumsal boyutuyla pek fazla yer bulmazken klasik şiirimizde daha çok ferdî planda ve ölüm gerçeği çerçevesinde ele alınmıştır. Makalede, divanlarda göçle ilgili kelime ve mazmunlardan tespit edilenler ortaya konulmuştur.

    Maruf Özülkü “Tecdid Bağlamında Risale-i Nur: Ne Gelenekçi Ne de Gelenekten Kopuk” isimli makalesinde Risale-i Nur’un ne gelenekten tamamen kopuk ne de tamamen geleneği olduğu gibi aktaran bir eser olmadığı üzerinde durmakta ve çeşitli konuları nazara vererek tecdid bağlamında Risale-i Nur’u değerlendirmektedir.

    Ahmet Nazlı ise Haldun Çancı tarafından hazırlanan “İslam Siyasal Düşüncesi Çerçevesinde Bir Siyasal İdeoloji Olarak Milliyetçilik ve Said Nursi” doktora tezinin incelenmesi ve değerlendirmesini yapmaktadır.

    Metin Karabaşoğlu “İhtilaf Ahlakı” isimli Üsküdar Üniversitesi’nde sunduğu seminer çalışmasıyla yer alırken son olarak “İslam Düşünce Geleneğinde Risale-i Nur Çalıştayı Sonuç Bildirileri” ve “Risale-i Nur’da Tefsir” muhtevalı hazırladığımız metin yer almaktadır.


    We are in the presence of you with valuable articles which offer solutions to the current issues of humanity, while shedding light on the future in the number 145 of Köprü/Bridge journal. There are a total of ten works in our journal. There are eight articles, workshop final declaration and selected passages of “tafsir” from Risale-i Nur.

    Our initial article is an article entitled “Some Common Ideas Between Bediuzzaman Said Nursi and Imam-i Rabbani” which is written by Abdulvahap Yildiz. In the article, it is stated that Imam-i Rabbani Ahmed-i Faruki es-Sirhindi, who is a Islamic scholar and Bediuzzaman Said Nursi have similar ideas about many issues and both of them have a fighting spirit. It is shown that Quran and Sunnah al-Saniyyah have an important place in the world of thought of both thinkers and that Bediuzzaman Said Nursi is influenced by the ideas and thoughts of Imam-i Rabbani (ra). In the article, some common ideas between İmâm-ı Rabbâni and Bediüzzaman are emphasized. In addition, the criticisms that Bediuzzaman directs at the view of the unity of being are discussed and the ideas developed based on this view by him are tried to be revealed.

    Bilal Sambur with the article entitled “Actual Agenda of Risale-i Nur in Barla Lahikasi” states that Barla Lahikasi has a special place among the works written by Said Nursi and that in Barla Lahikasi, Said Nursi explains the intellectual dynamics that directed him to write Risale-i Nur. The basic ideas of Risale-i Nur are aimed to be presented by analyzing Barla Lahikasi.

    Huseyin Ozdemir takes part with the article entitled “Evaluation and Interpretation of Information on Medicine in The Works of Islamic Scholars: Bediuzzaman Said Nursi and Erzurumlu Ibrahim Hakki”. It is shown that studies in the tradition of Islamic thought have not only been limited in the field of Islamic sciences but also contained the field of science. It is stated that throughout the history of Islamic science, Muslim scientists have carried out works in the field of science and influenced the West. In the article, by discussing the attitudes of Islamic scholars towards medicine in their works, the opinions of Erzurumlu Ibrahim Hakki and Said Nursi on medicine are examined in detail.

    Vehbi Kara with the article entitled “How Do Muslims Get Rich Economically?” focuses on the ideas put forward by Said Nursi, noting that the reasons for Muslims’ becoming poor and the subject of their economic enrichment were discussed by Bediuzzaman Said Nursi 100 years ago. He emphasizes that the most important occupational groups for economic wealth are arts, agriculture and trade and that civil servantship and administratorship should have the purpose of serving the nation, not with the concern of subsistence. In the article, the points that Bediuzzaman Said Nursi has made in order to understand Muslims’ path to success in economic terms are examined.

    Mahmut Kaplan with the article entitled “Some Words and Mazmuns (Metaphorical Statements) Developing Around Migration in Divan Poetry” points out that migration is the oldest phenomenon of human history and poets who take the role of spokesperson for societies cannot be expected to be indifferent to this phenomenon. While migration has not found much place in Turkish divans with its social dimension, in our classical poetry migration is mostly dealt with personally and within the framework of the reality of death. In the article, those identified from the words and mazmuns about migration in the divans are presented.

    Maruf Ozulku with the article entitled “Risale-i Nur in the Context of Tecdid (Renewal): Neither Traditionalist nor Detached from Tradition” emphasizes that Risale-i Nur is not completely detached from tradition, nor is it a work that conveys tradition as it is. He evaluates Risale-i Nur in the context of tecdid (renewal) by presenting various issues.

    Ahmet Nazli analyzes and evaluates Haldun Canci’s doctoral thesis, “Said Nursi and Nationalism as a Political Ideology within the Framework of the Islamic Politi­cal Thought”.

    Metin Karabasoglu takes part with his seminar work entitled “Dispute Ethic” he presented at Uskudar University, and finally, there is the text that we prepared for “Risale-i Nur Workshop Final Declaration in the Tradition of Islamic Thought” and “Tafsir in Risale-i Nur” content.