Chicago, iki temel referans yöntemi kullanır. Bunlardan ilki olan yazar-tarih (author-date) yönteminde kaynağın yazarı ve basım tarihi dipnotta değil, metinde parantez içinde gösterilir. Chicago’nun kullandığı diğer bir yöntem ise not-kaynakça veya insani bilimler (notes-bibliography or humanities) olarak adlandırılır. Bu yöntemde, bir kaynağa atıf yapmak gerektiğinde metin bütünlüğü bozulmadan numara ile dipnot verilmekte ve burada kullanılan kaynağın künye bilgileri yazılmaktadır. Chicago referans sistemini kullandığınızda aşağıdaki örnekleri takip edebilirsiniz:
Ayet atıflarında ayet metni veya Türkçe’si çift tırnak içinde verilir, sure ve ayet numarası dipnotta değil, parantez içinde yazılır. Sure adlarındaki “el-” takılarına ve uzatmalara (â) riayet edilir.
Ayrıca ayet meali eğik değil, düz şekilde yazılır.
Örnek: “İnananlar o kimselerdir ki Allah anıldığı zaman kalpleri titrer” (Enfâl 8/2).
Kütüb-i Sitte hadis kitaplarından kaynak gösterilirken Buhârî, Müslim, Tirmizî ve Nesâî isimlerinden sonra virgül, virgülden sonra Müslim ve Muvatta’da kitap adı ve hadis numarası; Buhârî, Tirmizî ve Nesâî’de kitap adı ve bab numarası, Müsned’de cilt ve sayfa numarası verilir. Cilt numarasında Romen rakamı kullanılmaz.
Örnek: Ahmed b. Hanbel, Müsned, 4:289.
Ebû Dâvud, Muvatta, “İlim”, 18.
Buhârî, “İlim”, 12.
Müslim, “Ticârât”, 45.
Tirmizî, “Fiten”, 7.
Metin içinde: (Nursi 2016, 72)
Dipnotta: Bediüzzaman Said Nursî, Sözler (Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2016), 72.
Kaynakçada: Nursî, Bediüzzaman Said. Sözler. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı, 2016.
Metin içinde: (Topaloğlu ve Çelebi 2010, 57)
Dipnotta: Bekir Topaloğlu ve İlyas Çelebi, Kelâm Terimleri Sözlüğü (İstanbul: İSAM Yay., 2010), 57.
Kaynakçada: Topaloğlu, Bekir ve İlyas Çelebi. Kelâm Terimleri Sözlüğü. İstanbul: İSAM Yayınları, 2010.
Metin içinde: (Üçok, Mumcu ve Bozkurt 2011, 55)
Dipnotta: Coşkun Üçok v.dğr., Türk Hukuk Tarihi (Ankara: Turhan Kitabevi, 2011), 55.
Kaynakçada: Üçok, Coşkun, Ahmet Mumcu ve Gülnihal Bozkurt. Türk Hukuk Tarihi. Ankara: Turhan Kitabevi, 2011.
Metin içinde: (Nursi 2016, 150)
Dipnotta: Bediüzzaman Said Nursî, Mesnevî-i Nûriye, trc., Abdülmecid Nursi (İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2016), 150.
Kaynakçada: Nursî, Bediüzzaman Said. Mesnevî-i Nûriye. Trc., Abdülmecid Nursi. İstanbul: Diyanet İşleri Başkanlığı, 2016.
Metin içinde: (Davutoğlu 2004, 133)
Dipnotta: Ahmet Davutoğlu, “Bediüzzaman ve XX. Yüzyılda İslam Dünyasının Siyasası”, Türk Düşünürlerin Gözüyle Said Nursi içinde, ed. Ömer Faruk Paksu (İstanbul: Nesil Yayınları,
2004), 133.
Kaynakçada: Davutoğlu, Ahmet. “Bediüzzaman ve XX. Yüzyılda İslam Dünyasının Siyasası”. Türk Düşünürlerin Gözüyle Said Nursi içinde, ed. Ömer Faruk Paksu, 131-172. İstanbul: Nesil Yayınları, 2004.
Metin içinde: (Ölmez 2015, 47)
Dipnotta: Adem Ölmez, “Ortadoğu Politikasında Dikkate Alınması Gereken Tarihi Mecburiyetler”, Köprü 129 (Kış 2015): 47.
Kaynakçada: Ölmez, Adem. “Ortadoğu Politikasında Dikkate Alınması Gereken Tarihi Mecburiyetler”. Köprü 129 (Kış 2015): 45-50.
Not 1: Derginin cilt ve sayı numarası var ise “Dergi Adı Cilt no, Sayı no (Yıl): sayfa no” şeklinde gösterilir. Örnek: … Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10, sy. 2 (Haziran 2014): 44.
Not 2: Derginin sadece sayı numarası var ise, “Dergi Adı Sayı no (Yıl): sayfa no” şeklinde gösterilir. Örnek: Köprü 3 (Ocak 2018): 44-45.
Not 3: Dergilerde cilt kısaltması “c.” kullanılmaz.
Metin içinde: (Altıntaş 2003, 12)
Dipnotta: Ramazan Altıntaş, “Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu”, Kelâm Araştırmaları Dergisi 1, sy. 1(2003): 12, erişim 22 Şubat 2016, http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kader/article/view/1076000016.
Kaynakçada: Altıntaş, Ramazan. “Naslar Karşısında Aklın Değerse Durumu”. Kelâm Araştırmaları Dergisi 1, sy. 1 (2003): 11-20. Erişim 22 Şubat 2016. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/kader/article/view/1076000016.
Metin içinde: (Kaplan 2017, 53)
Dipnotta: Mehmet Kaplan, “Dini Gruplar ve Çatışma: Said Nursi ve Nurculuk Örneği” (Yüksek Lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, 2017), 53.
Kaynakçada: Kaplan, Mehmet. “Dini Gruplar ve Çatışma: Said Nursi ve Nurculuk Örneği”. Yüksek Lisans tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, 2017.
Metin içinde: (Açıkgenç 2008, 565)
Dipnotta: Alparslan Açıkgenç, “Said Nursi”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c. 35 (Ankara: TDV Yay., 2008), 565.
Kaynakçada: Açıkgenç, Alparslan. “Said Nursi”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 35: 565-572. Ankara: TDV Yayınları. 2008.
Metin içinde: Faruk Beşer medrese olarak isimlendirilen yapılanmaların ümmetin meselelerine cevap veremediğini dile getiriyor. (Yeni Şafak, 1 Aralık 2017)
Dipnotta: Faruk Beşer, “Olumlu ve olumsuz yönleriyle sivil ders halkaları” Yeni Şafak, s. 14, 20 Aralık 2021.
Not: Chicago yönteminde günlük gazetelerin yazıları kaynakça bölümünde listelenmezler.
Metin içinde: (Sami 2015, 124)
Dipnotta: Şemsettin Sami, Kâmûs-ı Türkî, haz. Raşit Gündoğdu (İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2015), 124.
Kaynakçada: Sami, Şemsettin. Kâmûs-ı Türkî. haz. Raşit Gündoğdu, Niyazi Adıgüzel ve Ebul Faruk Önal. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık, 2015.
Metin içinde: Risale-i Nur Enstitüsü, Osmanlı’da padişahların tamamen sınırsız bir yetkiye sahip olmadığını ifade ediyor. (rne.com.tr)
Dipnotta: Risale-i Nur Enstitüsü, “Dindar Cumhuriyet Arayışları”, 20 Aralık 2021 tarihinde erişildi. rne.com.tr.
Kaynakçada: Risale-i Nur Enstitüsü. “Dindar Cumhuriyet Arayışları”. 20 Aralık 2021 tarihinde erişildi. rne.com.tr.
Not: Sayfaya son erişim tarihi yazılmalıdır.