Köprü Anasayfa

İslam Medeniyetini Tasfiye Hareketi Kur'an Müslümanlığı

"Kış 2016" 133. Sayı

  • Gayrimüslimlerle Bir Arada Yaşamanın Kodları Üzerine Bir Deneme

    Köprü • Sayı: 133 • Kış 2016 • ISSN: 1300-7785 • ss. 159-174

    Ömer Ergün

    Yrd. Doç. Dr., Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi

    Özet

    Farklı dinlere ve farklı inançlara sahip olsak da bir arada yaşamak mümkündür. İnsanlığın bu anlamda geliştirdiği bir kültür ve tecrübe birikimi söz konusudur. Bu durum Hz. Peygamber uygulamalarında da görülmektedir. Gerek ahitname imzalayarak, gerekse zimmi bir kimsenin hakkının yenilmesi söz konusu olduğunda kendisinin onun hasmı olacağını söyleyerek bunu ortaya koymuştur. Hz. Ali de onlar bizim Hz. Adem’ den kardeşimiz diyerek bir arada yaşamanın mümkün olacağını ifade etmiştir. Aynca din ve devlet ilişkisi açısından bir yöntem olarak ifade edilen laikliğin çekincelerimiz olmakla birlikte, doğru uygulanması halinde, yani, din ve vicdan özgürlüğünün bir şemsiyesi olarak düşünüldüğünde, farklı din mensuplarının bir arada yaşamasına hizmet edebileceği ifade edilmektedir. Yine Bediüzzaman, Gayrimüslimlerle ilgili ayetleri yorumlarken gayrimüslimleri insan olarak ele almış ve hukuk önünde eşitlik, hak kavramalarını öne çıkararak ayetleri yorumlamıştır.

    Anahtar Kelimeler

    Bir arada yaşama, Bediüzzaman, Hristiyan, Müslüman, gayrimüslim, özgürlük, süfyan, deccal, laiklik, çoğulculuk, İslamiyet, devlet, din


    Abstract

    Despite having different beliefs and religions, it is possible to live together. Humanity has hada coexistence experience and culture in this sense. This phenomenon is seen in the practices of the Prophet Muhammad (PBUH). He proves this either by signing treaties or by saying that he is against violating the rights ofa dhimmi (a non-Muslim citizens of an Islamic state). Also Hadrat Ali (Allah Bless Him) by saying that non-Muslims are our brothers descending from the prophet Adam (PBUH) expresses the possibility of living together with them. If secularism, as a way of determining the relations between religion and state, is applied appropriately (that is if it is considered as a protective umbrella of religion and freedom of consciousness) it may serve to the coexistence of members of different religions together. Similarly as Bediuzzaman comments on the Qyranic verses about non-Muslims, deals with them by stressing their rights and their equality in front of the law.

    Key Words

    Coexistence, Bediuzzaman, Christian, Muslim, non-muslim, freedom, sufyan, dajjal, secularism, pluralism, Islam, state, religion

    Yazının tamamını görüntülemek için lütfen tıklayınız!