Köprü Anasayfa

Ocak-Nisan 2018

"Köprü" 139. Sayı

  • “Meşrutiyet-i Meşru’a” Kavramsallaştırması

    Conceptualizatıon “Constitutional Legitimacy”

    Abdulnasır Yiner

    Yrd. Doç. Dr., Siirt Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Tarih Anabilim Dalı Öğretim Üyesi

    Köprü • Sayı: 139 • Ocak-Şubat-Mart-Nisan 2018 • ISSN: 1300-7785 • ss. 19-27

    Öz

    Osmanlı devletinde II. Meşrutiyet ilanı ile başlayan süreçte çok önemli tartışmalar yaşanmıştır. Özellikle 31 Mart Olayı’na kadar geçen zamanda fikir ve düşünce adamları hür bir ortamda düşüncelerini dile getirmişlerdir. En önemli tartışma konularından bir tanesi “meşrutiyet” kavramı ekseninde olmuştur. I. Meşrutiyet dönemine oranla çok daha fazla meşrutiyet savunulmuştur. Meşrutiyetin İslam’a uygunluğu Kur’an-ı Kerim ve hadislerden deliller getirilmek suretiyle ispatlanmaya çalışılmıştır. Devlet adamları, yazarlar, siyasetçiler, din adamları, askerler gibi hemen her kesimden bu tartışmalara katılmışlar ve açık bir şekilde fikirlerini ortaya koymuşlardır. Meşrutiyet ile ilgili olarak düşüncelerini dile getirenlerden biri de Bediüzzaman Said Nursi’dir. Nursi, meşrutiyeti hararetle savunmuş ve dinî gerekçelerini bir bir sıralamıştır. Ancak meşrutiyet kavramını yalnız başına kullanmamış, ısrarla “meşru meşrutiyet” vurgusu yapmıştır. Meşrutiyetin kalıcı hale gelmesi için de büyük çaba sarf etmiştir. Meşrutiyet kavramına yüklediği anlamlar ve ileri sürdüğü görüşler aslında onun meşrutiyetten daha öte ve hatta gerçek demokratik bir cumhuriyet taraftarı olduğunu ortaya koymaktadır.

    Anahtar Kelimeler

    Meşrutiyet, Osmanlı devleti, Bediüzzaman Said Nursi, II. Abdülhamit, İttihat ve Terakki


    Abstract

    In the process starting with the Second Constitutional period, very important debates have occurred. Especially until the March 31 Incident, thinkers expressed their thoughts in a free atmosphere. One of the most important controversial topics is on the axis of “Constitutionalism”. Much more “Constitutionalism” was advocated than the period of the First Constitutional Era. Compliance of constitutionalism to Islam, it has been tried to be proved by bringing evidence from the Qur’an and Hadith. They have participated in these discussions from almost every group, including statesmen, writers, politicians, religious man, soldiers, and they have clearly expressed their opinions. Bediuzzaman Said Nursi is one of the voices of his views on the Constitution. Nursi defended the Constitution, and ordered the religious reasons. However, he did not use the Constitutional concept alone, but insisted that he emphasized “Legitimate Constitutionalism”. He also made great efforts to make the Constitution a permanent one. The connotations and suggestions he puts into the concept of constitutionalism reveal that he is more than a legitimate and even a true democratic republic.

    Key Words

    Abdulhamid II, Bediuzzaman Said Nursi, Constitutionalism, Ottoman Empire, Union and Progress


    Yazının devamı için lütfen tıklayınız!